Kde se děti cítí dobře? Dějinnými příklady se inspiruje i waldorfská škola Jeřabinka
Krušnohorská waldorfská iniciativa, z. s., Litvínov a Základní a mateřská škola Jeřabinka, Litvínov - Hamr.
Zajímavosti

Litvínov - Velikým tématem dnešní doby je „well-being“ (dobře se cítit), a to zejména u dětí, které většinu svého životního času tráví ve školních lavicích.

Vždy jsme rozdělovali školy na dobré, lepší, a ne tak dobré, též učitelé byli v našich očích dobří, lepší, a ne tak dobří. Děti měly zkrátka buď štěstí, anebo smůlu na školu, spolu s nimi se vezli i jejich rodiče.

Heslo „ohýbej stromeček, dokud je mlád“ se často bralo doslovně. Český filosof Ladislav Klíma (1878-1928) napsal o školství dokonce vynikající traktát Nejbarbarštější žaláře na Šalamounských ostrovech. (1) Na Šalamounských ostrovech se učí především verbologie, která je tam vědou věd, a knihou knih je slovník. Jedná se tam důsledně proti základní psychologické pravdě: jen to si člověk vskutku zapamatuje, co jej zajímá, co se do jeho duše hluboce vrylo. Tolik Ladislav Klíma.

Po roce 2000 se čas i naše zvyklosti začaly výrazně měnit. Společnost hledala a dosud hledá cesty a formy adekvátní novému tisíciletí. Stále si jen opakujeme, že technika předběhla všechna naše očekávání a že s rozvojem našich lidských kvalit to nejde tak rychle.

Po experimentech s výukou, kdy se učitelé snažili technické pokroky do žáků vměstnat v relativně krátkém čase 8–10 let, zjistili, že tato cesta není dobrá. Intelekt se nafouknout nedá, a navíc IQ nevyjadřuje všechny jeho složky. Kromě IQ patří do hodnocení inteligence i SQ-sociální inteligence, EQ-emocionální inteligence a Spirituální inteligence. Člověk není jen člověkem hlavy, ale i srdce a údů.

edeniky 6064

Po řadě stále stoupajících patologických jevů u mladých lidí – agrese, pasivity, drog, sebevražd, nezájmu o cokoliv, začínáme pátrat po způsobech, jak vychovat celistvého člověka plného zájmu o život a o svět.

Děti tráví ve škole většinu svého životního času a je třeba harmonicky rozvíjet všechny jejich schopnosti, aby do dospělého věku vstupovaly jako harmonické bytosti, které jsou rovnoměrně a celistvě vychovány. Inspirací nám může být klasické Řecko, kde soupeřila athénská výchova se sparťanskou, aby se nakonec obě sjednotily po bitvě u Thermopyl. Athény začaly dbát i na výchovu k fyzické zdatnosti a Sparta se začala inspirovat Krásou jako jedinou z idejí, která se obětovala a vstoupila s člověkem do říše jevů.

Dějinnými příklady se inspiruje i waldorfská škola Jeřabinka, která přináší do Litvínova impuls „Well-being“ pro děti z Litvínova a okolí.

(1) KLÍMA, LADISLAV (1927). Vteřina a věčnost. s. 39-44, Praha: Aventinum O. Štorch – Marien.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru