Chomutov – Nedávný audit u chomutovské Městské policie přinesl neuvěřitelné výsledky. Vedení si vyplácelo milionové odměny, služební auta používalo k soukromým účelům a to i přesto, že není čím jezdit na výjezdy, nákupy bez výběrových řízení byly běžnou praxí a po čtyřech nových skútrech zůstaly v garáži pouze evidenční štítky.

„Audit byl zaměřený na nákupy vybavení a materiálu, používání služebních vozidel, udělované odměny a samotnou docházku," uvádí primátor města Daniel Černý. Podle jeho slov mělo nové chomutovské vedení města na nesrovnalosti podezření, možnost přesvědčit se o tom byla ale až při hloubkové kontrole. Na základě zjištěných pochybení byl již třem pracovníkům z vedení Městské policie ukončen zaměstnanecký poměr. Město také zvažuje podání trestního oznámení.
Odměny
Výše některých odměn u Městské policie v Chomutově přesahuje veškerá chápání. Mimořádné bonusy pro čtveřici vedoucích dosáhly za posledních pět let dvanácti milionů korun. U některých „pracantů" tak tato výše přesáhla odměnu obyčejného strážníka až čtrnáctinásobně.
Schvalování odměn měl na starosti bývalý náměstek Jan Řehák. Ten se hájí tím, že peníze vyplácel podle výkonu. „Někteří pracovali čtrnáct až patnáct hodin denně. Provozní chod měl na starosti ředitel Městské policie," uvedl Řehák pro zpravodajský server iDnes. Bez zajímavosti není ani fakt, že díky vysokým odměnám managementu nebyly finance na nové strážníky. V jejich řadách je tak patnáct osob podstav.
Zakázky a nákupy
Na další problém narazili auditoři při kontrole účetnictví. Nakupovalo se hodně, ovšem něco tomu chybělo. Výběrová řízení nebyla, nenašly se ani smlouvy, to samé se týká objednávek. „Jedná se o zakázky za miliony korun. V některých případech byly nákupy a obchody realizovány s příbuznými zaměstnanců (myšleno ve vedení) či známými," říká náměstek primátora Marek Hrabáč.
Ukázkovým příkladem je nákup nových skútrů. Ty policie pořídila před pár měsíci za 300 tisíc korun, v garážích organizace se ale nikdy neobjevily.
Auta a docházka
Co se služebních vozidel a jejich používání týká, ani v tomto bodě není pořádek. Vedení strážníků používalo více „firemních" aut, nežli jejich podřízení. „Řadoví" mají k dispozici auta dvě, z toho se nyní jedno rozbilo, šéfové (ředitel, zástupce, ekonom) jezdili ve čtyřech. Neoznačených, od civilních k nerozeznání. Kniha jízd žádná, evidence nulová, používání stálé. Co se pak samotné docházky týká, tu si vedoucí pracovníci měli vyplňovat podle potřeby. Ani zde kontrola nebyla.
Výběrové řízení
Na místo nového ředitele Městské policie vyhlásila radnice výběrové řízení, uzávěrka k poslání přihlášky je právě dnes. „Do poloviny následujícího měsíce bychom chtěli mít jasno o novém vedení. Prioritou radnice je stabilizace Městské policie, doplnění stavu strážníků a zajištění potřebného vybavení včetně vozidel," uzavírá Marek Hrabáč.


