Chomutov – Audit Dopravního podniku měst Chomutova a Jirkova, který před několika měsíci zadalo vedení Chomutova, odhalil špatné hospodaření firmy a vyplácení nestandardních odměn pro bývalého ředitele Jiřího Melničuka. Součastné představenstvo dopravního podniku proto po poradě s právníky zvažuje, zda nepodá trestní oznámení a nebude vymáhat způsobenou škodu.

Auditoři prověřovali dopravce v období od 1. 1. 2012 do 6. 5. 2015, tedy po dobu působení předchozího představenstva. Zaměřili se na vztahy s dodavateli a odběrateli, na odměňování zaměstnanců či na vnitřní řízení společnosti.
Vysoké odměny
Bývalý ředitel dopravního podniku podle výsledků auditu dostával vysoké odměny, přestože se společnosti nedařilo. V té době měl dopravní podnik za sebou neúspěšná výběrová řízení na zajištění dopravy v Ústeckém kraji i jinde. Společnost přišla o linkovou dopravu, musela propouštět desítky lidí, prodávat autobusy. Přesto byla vyplacena bývalému řediteli mnohasettisícová odměna za dobré hospodaření.
„Tato odměna byla schválena týden po říjnových volbách. Mimořádné odměny byly ve výši 800 tisíc korun, vyšší než v minulých letech. Navíc se díky odměnám zvýšil základ, ze kterého byla vyplacena konkurenční doložka, vázaná na první čtvrtletí 2015. Bývalý ředitel si tak přišel na 1,2 milionu korun na konkurenční doložce, plus odměny, tedy dva miliony korun. Podnik to stálo cca 2,5 milionu. Považujeme takové odměny za neetické a nemorální v době, kdy společnost ztratila velkou část vnějších příjmů,“ popsal předseda představenstva a radní Jaroslav Komínek.
Linka do Prahy za 11 milionů
Kontrola dále poukázala na to, že vydělané peníze se neinvestovaly zpátky do společnosti, například do obnovy vozového parku a nemovitého majetku. Výsledkem jsou zanedbané trolejbusy na kraji životnosti a snížená hodnota firmy.
Dalším velkým problémem byla ztrátová linka do Prahy, která se měsíčně dostávala do minusu stovek tisíc korun. Za celé prověřované období podnik prodělal jen na pražské lince skoro jedenáct milionů korun. Nové vedení prodělečnou linku do Prahy zrušilo.
Audit naopak neodhalil žádné „podezřelé“ vztahy s odběrateli či dodavateli, kvitoval také nízké úvěrové zatížení společnosti. Kladně je hodnocena také plnička CNG, která byla zprovozněna v letošním roce.


