Chomutovsko – Počet nehod koloběžek i jízdních kol na Chomutovsku roste, četnější jsou i zranění. Řidiči často nedodržují základní pravidla.
V uplynulých dvou týdnech řešili policisté na Chomutovsku dvě dopravní nehody řidičů elektrokoloběžek. V obou případech sehrál roli alkohol a řidiči utrpěli zranění.
K první z těchto nehod došlo v pátek 8. srpna půl hodiny před půlnocí v Kadani, a to v ulici Rokelská na kruhovém objezdu s ulicemi Říční a Sukova. „Pětašedesátiletý řidič jedoucí na elektrokoloběžce pod vlivem alkoholu nezvládl řízení a havaroval. Po pádu zůstal ležet na komunikaci, protože utrpěl zranění, s nímž musel být následně hospitalizován v nemocnici. Přivolaní policisté s řidičem provedli dechové zkoušky, které ukázaly hodnoty kolem 2,5 promile," poznamenala policejní mluvčí Miroslava Glogovská.
V neděli 17. srpna před 18. hodinou měl nehodu při jízdě na elektrokoloběžce 26letý muž jedoucí po chodníku v chomutovské ulici Farského. Ani on řízení nezvládl a havaroval na chodník. Následně nadýchal hodnoty přesahující 1,5 promile alkoholu. „Při nehodě utrpěl velmi vážné zranění, s nímž byl hospitalizován," dodává mluvčí.
Oba řidiči jsou kvůli řízení pod vlivem alkoholu, při němž navíc způsobili dopravní nehodu, podezřelí ze spáchání trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky. Podle zákona jim v tomto případě hrozí u soudu uložení trestu odnětí svobody v rozmezí od šesti měsíců do tří let, ale také peněžitý trest nebo zákaz činnosti.
Policisté navíc zjistili, že nejvyšší konstrukční rychlost havarovaných elektrokoloběžek činí 70 km/h. „Podle platné legislativy je k řízení motorového vozidla, jehož konstrukční rychlost převyšuje 45 km/h, nutné řidičské oprávnění skupiny B. V obou zmíněných případech však provedené lustrace ukázaly, že ani jeden z mužů není držitelem řidičského oprávnění na žádnou skupinu motorových vozidel," uvedla policejní mluvčí s tím, že za takový prohřešek podle zákona hrozí postih v podobě pokuty ve výši 25 až 75 tisíc korun, dále zákaz činnosti v délce 18 měsíců až 3 let a 4 trestné body.
V letošním roce počet dopravních nehod s účastí jízdního kola nebo koloběžky, které zaevidovali chomutovští dopravní policisté, oproti loňsku výrazně vzrostl. Vloni policisté v okrese Chomutov zaevidovali za celý rok 30 případů nehod cyklistů a řidičů koloběžek, letos jich evidujeme již 41 (z tohoto počtu je 24 nehod jízdních kol a 17 nehod koloběžek), přičemž 37 těchto nehod zavinil právě řidič jízdního kola či koloběžky. V případě dopravních nehod koloběžek převládají ty s elektrickým pohonem, kterých bylo letos již 16. U jízdních kol stále ve většině případů havarují cyklisté na kole bez elektromotoru, těchto nehod se stalo od začátku roku 19.
Nehody cyklistů a řidičů koloběžek se bohužel většinou neobejdou bez zranění jejich řidičů. Letos při nehodách na Chomutovsku utrpělo 25 řidičů lehká zranění a 3 řidiči zranění těžká.
Policisté připomínají, že jízda na koloběžce s konstrukční rychlostí do 25 km/h má stejná pravidla jako jízda na jízdním kole, tedy:
řidič smí jet pouze na silnici, v místě vyhrazených cyklopruhů anebo na cyklostezce (elektrokoloběžky s konstrukční rychlostí nad 25 km/h jsou považovány za motorové vozidlo a jejich řidiči tedy cyklostezku ani cyklopruhy užívat nesmí)
na chodníku lze koloběžku pouze vést (s výjimkou osob do 10 let věku)
jezdí se vpravo, samostatně a jednotlivě za sebou
řidič koloběžky (do 18 let věku) má povinnost mít řádně nasazenou ochrannou přilbu
osoba mladší než 10 let může jet na silnici pouze s doprovodem osoby starší než 15 let
stejně jako všichni ostatní účastníci silničního provozu musí řidiči koloběžky respektovat zákaz řízení pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. V opačném případě jim hrozí postih za spáchání přestupku (u těchto přestupků je výše pokuty v rozmezí od 7 do 25 tisíc korun, což platí samozřejmě pro všechny účastníky silničního provozu včetně cyklistů.) Pokud jde o řidiče koloběžky s konstrukční rychlostí nad 25 km/h, k jejímuž řízení je vyžadováno řidičské oprávnění, u nich lze za takový přestupek kromě zmíněné pokuty uložit i zákaz činnosti na 6 až 18 měsíců. U těchto řidičů v závislosti na míře ovlivnění návykovými látkami připadá v úvahu i trestní odpovědnost za spáchání trestného činu ohrožení pod vlivem návykové látky.
a rovněž stejně jako všichni ostatní účastníci silničního provozu musí řidiči koloběžky dodržovat pravidla silničního provozu (respektovat dopravní značení, světelnou signalizaci, pokyny policistů apod.)
Nezapomínejme na skutečnost, že k řízení elektrokoloběžek s konstrukční rychlostí převyšující 25 km/h musíme být držitelem řidičského oprávnění skupiny AM a k řízení elektrokoloběžek s konstrukční rychlostí převyšující 45 km/h je nutné mít řidičské oprávnění skupiny B.
Naopak elektrokoloběžeky s konstrukční rychlostí do 25 km/h jsou podle zákona považovány za „jízdní kolo“ a k jejich řízení tedy řidičské oprávnění není třeba.


