Chomutov, Ústí nad Labem - Až pět set tísňových telefonátů a stovky dalších „netísňových" hovorů denně přijmou záchranáři Ústeckého kraje na tísňové lince záchranné služby 155. K dispozici mají v terénu čtyřicet tři aktivních posádek, které vyjíždí z jednadvaceti stanovišť.

Ilustrační foto: Petr Sochůrek
Pavel Šebesta, vedoucí operačního střediska krajských záchranářů uvedl, že přes den naléhavá volání přijímá pět operátorů a dva dispečeři přidělují výjezdy posádkám. „Operátoři mají za úkol komunikovat pouze s volajícím. Dispečer rozhoduje, jakou posádku kam pošle," řekl vedoucí operátorů.

U záchranářů je tento systém dán tím, že poskytují asistovanou první pomoc po telefonu až do příjezdu posádky na místo. „Jak operátor nabírá telefonát, dispečer jasně vidí, kam bude potřeba a jakou pomoc směřovat. Může vyslat záchranáře v terénu ještě v době, kdy operátor s volajícím komunikuje. Tím se zkracuje i doba našeho příjezdu na místo," vysvětlil systém Šebesta.

Dalším úkolem dispečera je dohlížet, aby nedošlo k tomu, například v případě dopravních nehod, že ve stejnou chvíli budou nabírat jednu událost dva operátoři. „Má se záchranáři propojený počítač a vidí, co zapisují. V případě dublování je hned upozorní. U nás se jako u jiných složek, vše přenáší datovou větou. Druhý dispečer má zase za úkol informovat příjem nemocnic a uvědomit je, že k nim vezeme pacienta. V noci přijímají volání tři operátoři a dva dispečeři koordinují posádky," doplnil Pavel Šebesta.

Od roku 2014 došlo k centralizaci operačního střediska záchranářů a všichni volající na linku 155 se dovolají pouze do Ústí nad Labem. „To je důležité, aby si lidé, když k nám volají, uvědomili. Často se stává, že člověk zavolá, neřekne město popřípadě ulici. Ačkoliv využíváme elektronických map, které nám umožňují vidět z jaké lokality je voláno, není to vždy přesné. Když nevíme, kam máme přesně vyjet, nemůžeme pacientovi pomoci," řekl vedoucí operačního střediska.

I záchranáři se stejně jako ostatní složky integrovaného záchranného systému setkávají se zneužíváním tísňové linky. Dnes už na takové chování pamatuje zákon a hříšníkovi při takovém chování hrozí až dvou set tisícová pokuta.

PRAKTICKÉ RADY:

Jak správně zavolat na linku první pomoci?
Protože si někteří pacienti volají o pomoc sami, místo, kam má sanitka dojet, je vedle zdravotního stavu druhým nejdůležitějším údajem. Bez přesné adresy nevíme, kam máme jet a nemůžeme včas pomoci. Každý volající by se měl nechat vést operátorem, který od něj získá informace, které jsou pro záchranáře důležité.

Co mám dělat, když přesnou adresu neznám?
V případě, že voláte pomoc druhému, je dobré vyjít před dům a podívat se na popisné nebo orientační číslo. Když nelze zjistit číslo domu a víme alespoň ulici, stačí vyjít před dům a mávat na přijíždějící sanitku.

Jak reagovat v případě dopravních nehod mimo města nebo na dálnici, kdy nevím číslo silnice a kilometrovníku?
Operátoři se volajícího nejčastěji ptají, odkud kam jel a kterým městem nebo obcí naposledy projel.

Záchranáři za pacienty nevyráží jen v sanitkách, ale také ve vrtulníku?
Tam je dobré vzít si do ruky reflexní vestu nebo něco dobře viditelného a na vrtulník mávat. V lese se doporučuje rozdělat mírný oheň, aby byl vidět stoupající kouř.

Čtenáři, příští úterý vám přinese, jak volat na linku 158 a jaké nejdůležitější informace jsou pro operační důstojníky republikové policie. Sledujte on-line deník E - Chomutovsko.cz.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru