Pátek 20. říjen 2017
Svátek má Vendelín
Archivováno

Chomutov, Ústí nad Labem - Až pět set tísňových telefonátů a stovky dalších „netísňových" hovorů denně přijmou záchranáři Ústeckého kraje na tísňové lince záchranné služby 155. K dispozici mají v terénu čtyřicet tři aktivních posádek, které vyjíždí z jednadvaceti stanovišť.

Ilustrační foto: Petr Sochůrek
Pavel Šebesta, vedoucí operačního střediska krajských záchranářů uvedl, že přes den naléhavá volání přijímá pět operátorů a dva dispečeři přidělují výjezdy posádkám. „Operátoři mají za úkol komunikovat pouze s volajícím. Dispečer rozhoduje, jakou posádku kam pošle," řekl vedoucí operátorů.

U záchranářů je tento systém dán tím, že poskytují asistovanou první pomoc po telefonu až do příjezdu posádky na místo. „Jak operátor nabírá telefonát, dispečer jasně vidí, kam bude potřeba a jakou pomoc směřovat. Může vyslat záchranáře v terénu ještě v době, kdy operátor s volajícím komunikuje. Tím se zkracuje i doba našeho příjezdu na místo," vysvětlil systém Šebesta.

Dalším úkolem dispečera je dohlížet, aby nedošlo k tomu, například v případě dopravních nehod, že ve stejnou chvíli budou nabírat jednu událost dva operátoři. „Má se záchranáři propojený počítač a vidí, co zapisují. V případě dublování je hned upozorní. U nás se jako u jiných složek, vše přenáší datovou větou. Druhý dispečer má zase za úkol informovat příjem nemocnic a uvědomit je, že k nim vezeme pacienta. V noci přijímají volání tři operátoři a dva dispečeři koordinují posádky," doplnil Pavel Šebesta.

Od roku 2014 došlo k centralizaci operačního střediska záchranářů a všichni volající na linku 155 se dovolají pouze do Ústí nad Labem. „To je důležité, aby si lidé, když k nám volají, uvědomili. Často se stává, že člověk zavolá, neřekne město popřípadě ulici. Ačkoliv využíváme elektronických map, které nám umožňují vidět z jaké lokality je voláno, není to vždy přesné. Když nevíme, kam máme přesně vyjet, nemůžeme pacientovi pomoci," řekl vedoucí operačního střediska.

I záchranáři se stejně jako ostatní složky integrovaného záchranného systému setkávají se zneužíváním tísňové linky. Dnes už na takové chování pamatuje zákon a hříšníkovi při takovém chování hrozí až dvou set tisícová pokuta.

PRAKTICKÉ RADY:

Jak správně zavolat na linku první pomoci?
Protože si někteří pacienti volají o pomoc sami, místo, kam má sanitka dojet, je vedle zdravotního stavu druhým nejdůležitějším údajem. Bez přesné adresy nevíme, kam máme jet a nemůžeme včas pomoci. Každý volající by se měl nechat vést operátorem, který od něj získá informace, které jsou pro záchranáře důležité.

Co mám dělat, když přesnou adresu neznám?
V případě, že voláte pomoc druhému, je dobré vyjít před dům a podívat se na popisné nebo orientační číslo. Když nelze zjistit číslo domu a víme alespoň ulici, stačí vyjít před dům a mávat na přijíždějící sanitku.

Jak reagovat v případě dopravních nehod mimo města nebo na dálnici, kdy nevím číslo silnice a kilometrovníku?
Operátoři se volajícího nejčastěji ptají, odkud kam jel a kterým městem nebo obcí naposledy projel.

Záchranáři za pacienty nevyráží jen v sanitkách, ale také ve vrtulníku?
Tam je dobré vzít si do ruky reflexní vestu nebo něco dobře viditelného a na vrtulník mávat. V lese se doporučuje rozdělat mírný oheň, aby byl vidět stoupající kouř.

Čtenáři, příští úterý vám přinese, jak volat na linku 158 a jaké nejdůležitější informace jsou pro operační důstojníky republikové policie. Sledujte on-line deník E - Chomutovsko.cz.

Aktuálně

Sport

Co se chystá

Tipy na výlet

Zajímavosti

Ústecký kraj

© 2012 - 2017 | E-chomutovsko.cz | Sushenka.cz

Webové stránky skupiny používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací