Chomutov - Prodejci a poskytovatelé služeb diskriminují některé skupiny obyvatel. Doplácejí na to většinou cizinci a Romové. Zjistila to Česká obchodní inspekce při svých kontrolách. Na severu Čech se její inspektoři setkali s nevýhodami pro romskou skupinu lidí ve 4 případech ze 43 kontrol, tedy skoro v deseti procentech případů.

penize239

Na prokazování diskriminačního jednání mají velký podíl jazykově vybavení pracovníci ČOI a romské inspektorky. „Trvalým problémem je zejména diskriminační jednání, kterého se dopouštějí někteří prodávající vůči zahraničním návštěvníkům, ať se jedná o tzv. servisní přirážky nebo dvojí ceny za stejné plnění. Kazí tím dobré jméno všem poctivým podnikatelům i pověst České republiky ve světě. O nízké úrovni tolerance svědčí také případy diskriminace spotřebitelů romského etnika, k nimž v některých lokalitách stále dochází. Proto je nezbytné, aby naše kontroly pokračovaly," řekl k výsledkům kontrol Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

V období od 1. 1. do 30. 6. 2014 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 690 kontrol. Porušení obecně závazných právních předpisů bylo zjištěno celkem v 365 případech, tj. v 52,9 % kontrolovaných provozoven. Podezření na některou z forem diskriminace pak bylo prokázáno v 19 případech, což je 2,8 % všech kontrol.

Případy diskriminace spotřebitele

Z důvodu rasy či etnického původu
* prokázali inspektoři diskriminaci v celkem 5 případech. Konkrétně realitní kanceláře ve 4 případech při poskytování svých služeb stanovily omezující podmínky pro občany romského etnika, v 1 případě prodávající zakázal občanům romského etnika vstup do provozovny

Z důvodu národnosti
* byla diskriminace prokázána při 8 kontrolách, z toho v 6 případech se jednalo o účtování tzv. „servisu" v restauracích pouze zahraničním turistům (prodávající postupoval při účtování konzumace vůči cizím státním příslušníkům jiným způsobem než vůči českým hostům) a ve 2 případech se jednalo o odmítnutí ubytování turistům z Ruské federace

Z důvodu věku
* byly prokázány celkem 4 případy. V 1 případě bylo zjištěno omezení účasti věkem 18 let na zájezdu cestovní kanceláře a v dalším podmínil organizátor vstup na předváděcí akci také věkem 18 let, aniž toto omezení jakkoliv odůvodnil. Věk spotřebitele byl také důvodem k neposkytnutí nabízených služeb v jednom stravovacím zařízení Dalším zjištěním bylo diskriminační omezení uchazečů o spotřebitelský úvěr, kdy v podmínkách pro poskytnutí úvěru bylo uvedeno, že po dobu trvání smlouvy musí klient splňovat věkové rozpětí 20–70 let.

Ostatní
* v 1 případě se jednalo o bezdůvodné odmítnutí prodeje zboží vybraným spotřebitelům a
* v 1 případě bylo zjištěno účtování dvojích cen v ubytovacích zařízeních

tabulka239Další porušení zákona o ochraně spotřebitele

Vedle specifického zaměření kontrol na možné diskriminační jednání prodávajících a poskytovatelů služeb bylo při této kontrolní akci inspektory rovněž zjištěno v nemalé míře porušení ostatních ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a dalších povinností, stanovených obecně závaznými právními předpisy dozorovanými Českou obchodní inspekcí.

Přetrvávají zejména nedostatky v dodržování zásad poctivosti prodeje (84 případů) a v seznamování spotřebitelů s cenou nabízených výrobků a služeb (75 případů). Poměrně časté co do počtu jsou také závady zjišťované ve značení výrobků označením výrobce, dovozce nebo dodavatele, případně v poskytování informací o způsobu použití a údržby výrobků, včetně dodržování povinnosti poskytovat písemné informace v českém jazyce (59 zjištění).

Uložená opatření a sankce

Celkem bylo v průběhu 1. pololetí 2014 na základě prokázaných porušení obecně závazných právních předpisů v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo 329 pokut v celkové hodnotě 705 000 Kč. Z toho za diskriminaci spotřebitele nabyly právní moci celkem dvě pokuty ve výši 470 000 Kč, ostatní řízení nebyla v hodnoceném období ukončena. Další pokuty se tak vztahují především k jiným porušením zákona o ochraně spotřebitele, případně ostatních obecně závazných právních předpisů v kontrolní pravomoci ČOI, která byla v rámci kontrol zjištěna.

"Výsledky kontrol provedených v 1. pololetí 2014 potvrdily, že diskriminační jednání prodávajících vůči spotřebitelům nepatří na českém trhu k častým jevům. To však neznamená, že jsou ze strany České obchodní inspekce jakékoliv jeho projevy tolerovány. A to ani v těch případech, kdy se ze strany kontrolovaných subjektů může jednat spíše o podcenění některých souvislostí, než o úmyslnou diskriminaci spotřebitele," uvedl tiskový mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

REKLAMA

Podmínky užití

Texty označené jako (PR) nebo (PI) případně Reklamní sdělení či Sponzorováno jsou placenou inzercí.

Obsah tohoto webu je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování obsahu tohoto webu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu vydavatele webu výslovně zakázáno.

Za obsah inzerátů nese odpovědnost jejich zadavatel. Redakce se nemusí s obsahem inzerátů ztotožňovat a nenese žádnou odpovědnost za případné škody, které jejich zveřejněním vzniknou.

Nahoru