Zprávy

Námrazová kalamita prověřila energetiky, na zimní období jsou připraveni

Reklama

Chomutovsko; Ústecký kraj – Poruchové čety Skupiny ČEZ čekají v následujících dnech a měsících nástrahy zimního období, které sebou mnohdy nesou zvýšený počet poruch a následných výjezdů. Těch už letos jednotlivé čety v severočeském regionu absolvovaly přes jedenáct tisíc. První prověrku v podobě námrazové kalamity začátkem prosince mají již energetici za sebou.

cez2012

Do terénu s těžkou technikou, ale i na skútru či na sněžnicích

V případě kalamitní situace mají poruchové čety Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území severních Čech posádky disponují 4 sněžnými skútry s vlečnými saněmi, a to v Semilech, Tanvaldu, ve Výškově a Vejprtech. V oblasti Šluknovska a Varnsdorfska je vozový park dovybaven čtyřkolku Polaris. Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu a běžky.

K dobře a rychleji odvedené práci by měly přispět investice do modernizace vybavení montérů i samotné techniky. „Elektromontéry jsme v letošním roce vybavili novými měřicími přístroji na měření uzemnění, rezistivity půdy a impedance ochranné smyčky. Obměna osobních ochranných prostředků probíhá kontinuálně v průběhu celého roku," vysvětluje Jiří Zapadlo, vedoucí odboru Sítě ČEZ Distribuční služby. „Stále ve větší míře používáme zkratovací soupravy FAMECA určené pro montáž v terénu ze země bez použití montážní plošiny, čímž se snižují časy nutné pro odstraňování poruch. Pro práce na vedeních velmi vysokého napětí jsme zakoupili benzínové navijáky určené pro zvedání těžkých dílů při opravách ve výškách na stožárech," doplňuje Jiří Zapadlo.

V práci pomáhají motorové pily, elektrocentrály, ale i termokamery

Pracovníci poruchových čet ke své práci používají dále motorové pily, trasovací komplety, které pomáhají přesněji zaměřit kabely, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, také sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. Kromě již zmiňovaných zkratovacích souprav k zajištění pracoviště na venkovním vedení vysokého napětí ze země (bez použití montážní plošiny) jsou součástí vybavení i jednofázové elektrocentrály, které se používají v případech, kdy je trafostanice například vlivem poruchy bez napětí. V každém služebním vozidle jsou dielektrické koberce, které zvyšují bezpečnost při pracích pod napětím, montéři používají nehořlavé montérky.

Denně je na severu Čech v terénu na 140 pracovníků poruchové služby a v mimopracovní době jich drží pohotovost 37. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem.

Námrazu energetici sklepávají tyčemi

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání" námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty problémy nezpůsobí, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče. Energetici námrazu sklepávají speciálními tyčemi, popřípadě dispečink „pustí" více elektřiny přes vedení, kde se námraza tvoří. Dojde pak k přirozenému odtávání.

Když padá strom do vedení

V zimních měsících dochází ke zvýšení počtu poruch především v důsledku přívalů sněhu, námrazy, či vichřice, kdy k přerušení dodávky elektrické energie dochází nejčastěji vlivem pádu stromů nebo větví do vedení. Skupina ČEZ každoročně provádí v ochranném pásmu vedení průklesty v řádech milionů korun. Mnohdy však dochází k pádům i vyšších stromů, které stojí mimo ochranné pásmo. Případné rozšíření tohoto pásma naráží na absolutní nesouhlas ekologických organizací.

Doporučené články

Sport

Kauzy a témata

Co se chystá

Tipy na výlet

Zajímavosti


×

Tyto stránky používají cookies, které se ukládají ve Vašem prohlížeči.

×