Zprávy

Dopravní podnik bude hromadně propouštět. „Jsme na startovní čáře,“ říká jeho generální ředitel

Reklama

Chomutov – V současné době obsluhují autobusy Dopravního podniku Chomutova a Jirkova (DPCHJ) na území Ústeckého kraje pět meziměstských oblastí, od ledna po dobu dalších deseti let nebudou jezdit ani na jedné z nich. Dopravce se zúčastnil třinácti vyhlášených tendrů, nevyhrál žádný. Přišel o 75% svých zakázek. „V meziměstské dopravě se dostáváme na úroveň místních drobných dopravců, přesto nemám pocit, že bychom byli outsideři. Jsme na startovní čáře, budeme se snažit udržet stávající zakázky a postupem času na ně nabalovat nové věci," říká generální ředitel DPCHJ Jiří Melničuk.

melnicuk237

Tři miliony kilometrů

Kdo nám zde nakonec tedy bude jezdit? Oblasti Chomutovska, Mostecka, Kadaňska a Žatecka obslouží dopravce z Karlových Varů, jiná společnost pak získala Vejprtsko. Řádově se může jednat až o tři miliony naježděných kilometrů ročně.

„Na výběrová řízení jsme se poctivě připravili"

„To, že jsme přišli o dosud profitabilní zakázky nás samozřejmě velmi mrzí, rozhodně jsme ale nechtěli přistoupit na dopravu za cenu budoucích ztrát. Na výběrová řízení jsme se poctivě připravili, nic jsme nepřemrštili ani nijak nenadhodnotili. V několika tendrech jsme dokonce měli výhodu domácího prostředí, například v podobě vlastního servisu a další infrastruktury. Počítali jsme s alternativními palivy, tudíž výraznými úsporami, hodně si snižovali zisky a režie, přesto jsme nevyhráli," nehledá výmluvy ředitel a jedním dechem dodává, „už na začátku celého toho kolotoče jsme si ale řekli, že pod náklady nepůjdeme a to jsme dodrželi. Jsem bytostně přesvědčen, že konkurence nezahrnula a neuvedla v předložených nabídkách veškeré finanční položky. Jako ekonom dobře vím, o čem mluvím, a troufám si tvrdit, že „soupeři" získali zakázky podbízivou taktikou, a že při jimi navržených cenách nebudou vykazovat žádný zisk, ale naopak prodělek."

„Nakonec utrpí cestující"

Nabízí se otázka, zda se při vlastním přesvědčení o možném konkurenčním mlžení nedalo závěrečný verdikt nějak rozporovat. „My jsme se ale bránili," reaguje na dotaz Melničuk. „Argumentovali jsme, že při současných vstupních cenách a při tak enormně vysoké kvalitě, která je po dopravcích vyžadována, nejsou náklady na kilometr pod třicet korun bez řádného zdůvodnění prostě možné. Nebylo to nic platné. Takhle je celá budoucnost časovanou bombou. Nevybuchne hned, prvních pár let to dopravci zvládnou. Mají nové autobusy, to byla jedna z podmínek, a nebudou muset řešit poruchovost. Ta ale časem zákonitě přijde a náklady porostou. Pak se teprve ukáže, kdo měl pravdu. Bohužel, jediný kdo nakonec utrpí, bude cestující, který problém pocítí na kvalitě," prorokuje generální.

„Není čas se ohlížet"

Ztráta zakázek s sebou nese další velký problém. Není kam jezdit, není potřeba tolik řidičů. A těch přijde o práci v krátké budoucnosti několik desítek. „Bohužel je to tak, přesné číslo ale nyní neumím říci," uvádí direktor a pokračuje, „nejsou to ale jen šoféři, s kým se rozloučíme. Nedávno od nás již museli odejít také dva vysoce postavení manažeři, patřící do týmového vedení. My samozřejmě hledáme zakázky, ze dne na den to ale nejde. V rámci našich možností se budeme snažit pomoci, kde to půjde, prioritně ale musíme řešit, co tady zůstane. Říkám to na rovinu, není čas se ohlížet."

Žlutá konkurence

Chomutovský dopravní podnik nečeká lehké období. Zůstala mu čtvrtina stávajících výkonů, k tomu Městská hromadná doprava. Navíc, na trase do Prahy čelí dalšímu velkému konkurentovi v podobě věhlasných „žluťáků". „Sice jsme přišli o pozice a postavení na trhu, doufám ale, že jde o jev pouze dočasný. Zbraně neskládáme. Rozhodně nehodláme slevit z našich priorit, kterými jsou zdravá ekonomika, bezpečnost, spolehlivost a ochota za přijatelnou cenu," zakončuje neveselé téma Jiří Melničuk.

Doporučené články

Sport

Kauzy a témata

Co se chystá

Tipy na výlet

Zajímavosti


×

Tyto stránky používají cookies, které se ukládají ve Vašem prohlížeči.

×